O nás
MOTTO: „ Děti, hra a příroda, štěstí, radost, pohoda.“
MŠ funguje od roku 2003 jako právní subjekt, příspěvková organizace.
Název školského zařízení: Mateřská škola Radomyšl, okres Strakonice
Adresa: Školní 164, Radomyšl 387 31
Celková kapacita MŠ:
- pracoviště Školní 164 – kapacita 105 míst
- odloučené pracoviště Školní 187 – kapacita 35 míst
Filozofie MŠ
- Náš záměr vytvářet přátelské a bezpečné prostředí je důležitým předpokladem proto, aby se děti v mateřské škole cítily spokojené a chodily do ní rády.
- Všechno co dítě v mateřské škole prožívá, ovlivňuje a formuje jeho osobnost a jeho postoje k sobě samému, druhým lidem i svému okolí.
- Naučit se zvládat životní situace, řešit problémy, vážit si lidských hodnot, chovat se vstřícně a přátelsky, naučit se spolupracovat a žít společně je úkolem, který bude dítě provázet celý život.
- Společné soužití nás vede k potřebě vytvoření společných pravidel a také klade velký důraz na způsob komunikace.
- Prostředí v dnešní době vede děti spíše k pasivní komunikaci. Rozvoj jazykových a komunikačních schopností a dovedností dětí vnímáme jako velmi důležitý prvek socializace dítěte, a proto zařazujeme do každodenního režimu dne logopedické chvilky, které jsou zastřešeny logopedickým integrovaným programem „ Mele, mele, mlýnek pusy“. V mateřské škole probíhá i individuální logopedická prevence.
- V duchu knihy „ Respektuj a buď respektován.“ se snažíme rozvíjet komunikační dovednosti dětí na úrovni pozitivní komunikace.
- Důležitým směrem, který preferujeme je zdravý životní styl, péče o vlastní tělo, význam pohybových aktivit a zdravá výživa. Do obsahu vzdělávání MŠ jsou zařazeny zdravotně preventivní programy- Zdraví dětem, Zdravá pětka, plavecký výcvik a u předškoláků čištění zoubků po obědě.
- Využíváme zahradu mateřské školy k pohybovým aktivitám, činnostem a hrám. Často využíváme i hřiště a volnočasový areál v těsné blízkosti ZŠ. Od školního roku 2018/19 máme k dispozici i nový atletický ovál vybudovaný na hřišti za základní školou.
- Prostředí, kterým je MŠ obklopena nám dává možnost trávit čas v přírodě. Učit se, vnímat, pozorovat, experimentovat, ale i chránit, starat se, pomáhat a uklízet.
- Enviromentální výchova prolíná naším doplňkovým programem „ Putování se sluníčkem“ a projektem „Naše jablůňka“
- Ve třídách máme koše na třídění papíru a plastů.
- Aktualizujeme ekologickou nástěnku, jsme členy ekologické organizace Mrkvička a spolupracujeme se sdružením Klíček Radomyšl.
- Do činnostní nabídky jsme zařadili práci s keramickou hlínou.
- Na zahradě mateřské školy pečujeme o bylinkovou zahrádku.
- Seznamujeme děti s lidovými pranostikami a některými ekologicky významnými dny jako např. Den zvířat, Den stromů, Den Země nebo Den vody.
- Na zahradě mateřské školy společně pečujeme o dvě morčata a králíčka.
- Sbíráme kaštany a žaludy pro zvířátka do obory v Sedlici, spolupracujeme s útulkem pro psy ve Strakonicích.
Naše cíle
- aby se děti u nás cítily dobře, bezpečně, chodily do naší mateřské školy rády
- aby se naučily spolupracovat, mít radost ze společné činnosti
- abychom úzce spolupracovali s rodiči, vytvořili prostředí vzájemné spolupráce, důvěry a otevřenosti
- aby děti měly dostatek pestrých a zajímavých činností
- abychom děti vedly k samostatnosti, rozvíjeli zdravé sebevědomí
- abychom respektovali zájmy a potřeby dětí
- uplatňujeme osobnostní a individuální přístup
- abychom rozvíjeli jazykové a komunikační dovednosti dětí
- aby získané kompetence umožnily dětem úspěšný start do základního vzdělávání
- abychom seznamovaly děti s kulturním prostředím, ve kterém žijí – zvyky, tradice
- aby děti měly možnost seznámit se s výtvarným, dramatickým a hudebním uměním
- aby se děti seznamovaly se zdravým životním stylem
- aby děti měly dostatek pohybu
- abychom vytvářely u dětí vztah k přírodě, vztah k životnímu prostředí
- abychom děti seznamovaly s bezpečným chováním vůči sobě i druhým
Cesta k naplnění cílů
- budeme vytvářet příjemné prostředí s pestrou nabídkou činností, v nichž budou naplňovány a uspokojovány potřeby dětí
- budeme preferovat metody prožitkového a u starších dětí kooperativního učení kladnou motivací, oceněním, povzbuzením, možností volby, budeme posilovat sebevědomí dětí
- budeme podporovat zvídavost dětí, potřebu objevovat, experimentovat, učit se
- snažíme se o vyváženost spontánních a řízených aktivit
- didaktický styl vzdělávání zakládáme na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte
- pro zpětnou vazbu budeme využívat komunitní kruh
- budeme upevňovat dětská přátelství, ohleduplné a vstřícné vztahy mezi dětmi
- poskytneme dětem možnost spoluúčasti na rozhodování na základě společně stanovených třídních pravidel
- v denním kontaktu s rodiči si budeme předávat informace o dětech (citlivost, pomoc, jen vyžádané rady)
- budeme dětem umožňovat rozvíjení jejich zájmů formou nabídky zájmových aktivit
- budeme hodnotit pravidelně svou práci a využívat zpětné vazby
- budeme dětem umožňovat setkání s dramatickým, literárním, výtvarným a hudebním uměním formou pravidelných divadelních vystoupení v naší mateřské škole
Myšlenky, které nám mají stále co říct
„Vzdělávání je pro děti činností přirozenou a pro pedagoga činností cílevědomou.“
„Jádro vzdělávání neleží v řízených činnostech, ale ve všem, co dítě v mateřské škole prožívá.“
„Hlavními prostředky vzdělávání jsou činnosti a vzory.“
„Děti si odnášejí kompetence – ne splněné úkoly“.
„Ve středu zájmu je vždy dítě, jeho potřeby, zájmy a prožitky.“